În societatea modernă, educația ocupă un
rol important în formarea individului. Dacă în evul mediu această
posibilitate era oferită doar copiilor nobili, în ziua de astăzi
educația nu mai este o raritate: de ea au parte marea majoritate a
generațiilor în formare.
În primul rând, dreptul la educație
desemnează crearea unor condiții pentru a acumula cunoștințe într-o
formă eficientă. Astfel, generațiile tinere își încep drumul educației
de acasă. Fiind educați de părinți, aceștia trec la un alt nivel –
grădinița, unde pentru prima dată învață, prin metode practice, de a se
integra într-o societate, de a relaționa cu oamenii, de a diferenția
binele de rău, etc. La o vârstă fragedă copilul merge la școală – unde
învață bazele științei, artei, logicii și lingvisticii. După
învățământul primar urmează gimnaziul, și după – liceul, locul în care
individul începe să perceapă lumea cu ochii unui adult. Universitatea în
schimb are rolul de a finisa educarea teoretică a individului, fără a
purta răspundere pentru reușitele lui din viitor și acțiunile pe care le
întreprinde. Astfel, procesul de formare a unui om începe devreme și
deseori nu se termină până la moarte – în cazul oamenilor care nu se
limitează la cunoștințele acumulate de la alții.
În al doilea rând, educația nu conține
doar partea teoretică: mai este și cea practică, deseori oferindu-i
individului oportunități noi sau invers, micșorându-i cercul
posibilităților. Astfel, un informatician foarte bun ca programator, dar
needucat, brutal cu oamenii sau indecent va avea mai puține șanse decât
unul mai slăbuț, dar mai educat și amiabil cu oamenii. Astfel, partea
teoretică este deseori anulată de cea practică; capacitățile mintale
sunt deseori trecute pe planul doi în cazul lipsei aptitudinilor
sociale.
În opinia mea, educația ocupă un rol
important în dezvoltarea individului, atât în comportamentul său în
societate, cât și în munca sa intelectuală. Astfel, educația are rolul
de a forma, deschizând individului noi orizonturi; pe de altă parte,
lipsa acesteia restrânge posibilitățile. La fel, disonanța între
educația intelectuală și cea socială poate crea disconfort celor din jur
și în primul rând persoanei propriu-zise.
În concluzie, importanța educației este
necontestată, având rolul de a crește o comunitate cât mai sănătoasă din
punct de vedere social și crearea posibilităților de dezvoltare a
aptitudinilor mintale ale acesteia, oferindu-i omului acces nelimitat la
(re)descoperirea propriei vieți.
No comments:
Post a Comment